El rostre que emergeix del fang

Les pluges revelen el cap d'una petita escultura de marbre romana d'Empúries que ha arribat fins als nostres dies

Una troballa accidental

Aquest cap esculpit de marbre blanc (MAC EMP-13349) es va recuperar casualment en el mes de desembre del 2025, amb motiu d'un petit esllavissament de terres provocat per les pluges en un dels carrers encara no excavats de la ciutat romana. Es va trobar en un nivell molt superficial i, per tant, fora de cap context arqueològic precís. 

Correspondria a una estàtua de cos sencer, segon sembla poder-se deduir de l’encast per a una tija metàl·lica sota el coll. D’acord amb l’opinió experta de la Dra. Isabel Rodà, que ha fet una primera descripció i proposta d’interpretació d’aquesta recent troballa escultòrica, es tracta d’una testa ideal d’un jove amb el cap inclinat cap a la seva esquerra.



El pentinat s’ajusta bé al crani a base d’una sèrie de rínxols curts que cobreixen la part superior del pavelló auricular. Els rínxols són desdibuixats, cenyits per una cinta o tenia; la part posterior està menys treballada.

El rostre té una expressió amable i serena, a punt de somriure, amb els llavis carnosos tancats i les comissures marcades per un lleuger cop de trepant, estri amb el qual també es destaquen les fosses nasals. Els ulls, lleugerament enfonsats, tenen parpelles en forma de cinta, sota unes celles poc visibles. 

La iconografia remet a imatges de joves atletes dempeus. Es tractaria d’una còpia romana alt-imperial de models hel·lenístics, potser de l’escola de Pèrgam, datable en el segle I dC i fins a la primera meitat del segle II dC.



Del fang a la vitrina

Aquesta peça ha estat objecte d’un recent treball de neteja i restauració, en els laboratoris del MAC Empúries, per part dels restauradors Jaime Salguero i Núria Déu.

El procés va començar amb la documentació fotogràfica de l'estat inicial i el registre de les patologies observades (restes de terra adherides, pèrdues puntuals de matèria, lleugeres excoriacions ...).

Una primera neteja mecànica va eliminar la terra i la brutícia més superficial. Això va permetre detectar una extensa crosta de concrecions calcàries en tot el lateral dret, que es va eliminar gradualment mitjançant aplicacions d'una solució tamponada gelificada i la posterior neutralització del producte de neteja. Aquest procés de neteja es va agilitzar mitjançant el raspallat suau i el rebaix amb bisturí.

Una vegada completada la neteja, aquesta recent troballa es pot visitar durant uns mesos, entre juny i setembre del 2026, a l’exposició permanent de la seu d’Empúries del MAC "Empúries. Port de Cultures".


Et podria interessar

Col·lecció

La col·lecció

Amb més de 150.000 peces, el MAC custodia el fons arqueològic més important de Catalunya.

Tresors del MAC

Tresors del MAC

Llegeix les històries de les millors peces de la col·lecció del MAC, dels seus tresors.

Col·lecció
Recerca

Consulta científica

El MAC facilita la consulta de les seves col·leccions a investigadors universitaris i centres de recerca.

Recerca

Laboratoris del MAC

Descobreix les instal·lacions especialitzades en conservació-restauració del museu.