El projecte noucentista d’Empúries
El jaciment arqueològic d’Empúries és excepcional en molts aspectes (Fig. 1). El fet de tenir l’única ciutat grega de la península Ibèrica localitzada i excavada és un dels principals. El coneixement de l’existència de restes antigues a Empúries arrenca en el segle XV, a partir d’una vella tradició erudita, encapçalada pel bisbe de Girona Joan Margarit i Pau. La seva transmissió i l’extracció furtiva de peces arqueològiques que anaven als circuits de venda d’antiguitats era la manera habitual d’explotació.
Una sèrie de circumstàncies favorables va conduir a la recuperació d’Empúries, a principis del segle XX. La Junta de Museus de Barcelona, fundada el 1907 per l’Ajuntament i la Diputació de Barcelona, va ser capaç aquest mateix any de capgirar la tendència habitual i sota el guiatge de Josep Puig i Cadafalch es va destinar el pressupost anual, que havia de servir per a la compra de peces, a l’adquisició dels terrenys on hi havia les restes de la ciutat, amb la intenció d’excavar-les.
La iniciativa va ser ràpida i les primeres excavacions conduïdes per l’organisme oficial van començar el 23 de març de l’any 1908. Ben aviat, la troballa de l’estàtua coneguda com “l’Esculapi” al sector dels santuaris d’Empúries va tenir un ressò enorme.
Aquesta iniciativa s’ha d’emmarcar dins del moviment cultural de més abast conegut com Noucentisme, que pretenia recuperar les arrels de Catalunya i volia fer-ho emmirallant-se en la cultura mediterrània i especialment la grega, considerada la base de la cultura europea, a la vegada que feia també d’element diferenciador de la cultura espanyola.
En aquest mateix context es van crear la majoria d’institucions culturals catalanes, moltes de les quals estan encara avui actives, amb l’Institut d’Estudis Catalans al capdavant. En aquest sentit, Empúries va contribuir decisivament a la “refundació” del país feta per la burgesia catalana, sota els paràmetres i la conjuntura històrica de principis del segle XX.
La progressiva descoberta de les restes arqueològiques van ser sempre oberta a tothom: escoles, grups excursionistes, autoritats, especialistes i interessats en general (Fig. 2). Ben aviat, la necessitat de disposar d’un espai de museu per exposar les troballes, va motivar que Puig i Cadafalch promogués dins del mateix conjunt arqueològic la restauració de les ruïnes del convent servita de principis del segle XVII, que havia estat posteriorment desamortitzat, per dedicar-lo a aquesta finalitat. El primer Museu va ser inaugurat l’any 1917.