Empúries
La darrera setmana del curs ha estat, com sempre, la més interessant a l’excavació. I sempre falta temps per a acabar tota la feina!

El dilluns varem tenir la conferència d’en Pere Castanyer que va parlar de les activitats productives tant  a la ciutat romana com al seu territori. Es va fer un bon repàs de la relació econòmica existent entre el camp i la ciutat, les activitats agràries que es realitzen dins i fora de la ciutat, els tipus de premsa...
conf. Pere Castanyer

El dimarts va visitar-nos en Josep Mª Nolla, catedràtic d’Arqueologia de la Universitat de Girona. La seva conferència va centrar-se en l’activitat de les factories de salaons al nord-est de Catalunya, i en especial les de Roses i Empúries.

El dimecres a la tarda només un petit grup va quedar-se netejant i siglant material, la resta va pujar a l’excavació per a poder acabar la feina d’algunes zones. Ens havíem de preparar per a la visita de la premsa de l’endemà!

Dijous va ser el dia de la roda de premsa i a la tarda el moment per a la revisió de l’estratigrafia. En grups, com cada any, varem repassar la feina feta a l’excavació al temps que preparem les matrix de cadascun dels sectors.

grup Quim
grup Pere

grup Marta

I divendres va arribar el dia del comiat. El matí el varem aprofitar per a fer les darrers fotografies, netejar els sectors d’excavació i acabar els detalls. Després, i seguint amb la tradició, varem fer l’explicació dels diferents sectors d’excavació. A la tarda, va ser el moment de la cloenda oficial i finalment el sopar.

Moltes gràcies a tots els participants d’aquest curs! Esperem veure -vos aviat!

foto final de curs
visita ciutat romana
conf. quim trem

Aquesta segona setmana hem fet gran número d’activitats, i l’excavació ha continuat avançant. Després d’uns dies d’acostumar-nos al ritme de treball, la segona setmana sempre passa molt més ràpida.

Dilluns a la tarda varem fer la visita a la ciutat romana, acompanyats per en Pere Castanyer,  visitàrem la muralla sud i el fòrum. Les cases romanes les varem veure el dimarts amb la Marta Santos, després d’una explicació de l’evolució de les estructures domèstiques d’Empúries.

Conf. Albert Ribera

La tarda de dimecres es va dedicar a la neteja de material, siglatge i classificació, mentre que un dels grups va treballar a l’excavació. Cal sempre disposar de més temps per a poder gestionar tot el material de l’excavació i, sovint, no hi ha prou amb l’estona de treball diari al laboratori.

La tarda de dijous teníem de nou conferència, la d’en Quim Tremoleda, sobre la producció ceràmica, tant a l’àmbit urbà com al territori. En la conferència es va fer una revisió dels diferents tipus de forns ceràmics, de les diverses produccions, de la seva presència a la ciutat romana d’Empúries, de la seva distribució en el territori...

El divendres ens va acompanyar l’Albert Ribera, arqueòleg del SIAM de l’Ajuntament de València, que ens va parlar del projecte d’excavacions que està duent a terme a Pompeia.

La seva exposició es va centrar en la descoberta d’un antic barri de perfumistes, situat a la Casa d’Ariadna i els edificis adjacents, en les estructures productives (dipòsits, premses...) i en les evidències per a la seva identificació.

Finalment, dissabte varem anar d’excursió... aquest cop a la Ciutadella de Roses i a Sant Pere de Rodes. Durant tot el dia ens va acompanyar l’Anna Mª Puig, arqueòloga i gran coneixedora de tots dos jaciments. El matí a la Ciutadella va passar molt ràpid, del barri hel·lenístic, a les restes tardoromanes, medievals i modernes... va ser un viatge en el temps sense sortir del recinte! A la tarda, cap a Sant Pere de Rodes, fent parada al poblat medieval de la Santa Creu de Rodes, en el que han anat avançat les excavacions. Va ser un complert i magnífic dia!

Roses vista

Aquesta primera setmana de curs ha estat molt intensa. S’han iniciat totes les tasques tant al camp com al laboratori. En una excavació, sempre hi ha molta feina a fer i tot era nou per a nosaltres!

Dilluns al matí va ser el primer contacte amb el jaciment, explicació dels sectors d’excavació i neteja per a deixar-ho tot preparar. A la tarda varem fer la visita a la ciutat grega d’Empúries i al Museu, acompanyats per en Joaquim Tremoleda.

Visita C.G.

Dimecres i dijous eren els dies destinats al taller de prospecció, amb l'empresa SOT-Prospecció, primer amb una breu sessió teòrica en la que es va explicar els diferents mètodes de prospecció arqueològica, les seves diferències i utilitats. El dijous va tocar la pràctica, i varem poder utilitzar nosaltres mateixos els aparells. A la tarda era el torn de llegir les dades i obtenir uns primers resultats. Sempre hi ha sorpreses!

SOT_1
SOT_2

Divendres va ser el torn de la primera conferència dels professors convidats. Ens va acompanyar la Dra. Elena Ruíz, directora del Museu del Teatre Romà de Cartagena, i antiga participant del curs d’Empúries. La conferència ens va permetre conèixer la importància de Carthago Nova en època romana i l’evolució dels diversos barris i espais productius i comercials de la ciutat, que quedava oberta al mar.

Conf. Elena Ruiz

El dissabte era el dia de les visites a d’altres jaciments i museus. La visita del matí va ser a Ullastret i ens hi va acompanyar Gabriel de Prado, coordinador del MAC Ullastret. Amb ell varem poder descobrir les muralles de la ciutat, la zona 14, el museu... com sempre una molt bona experiència!

A la tarda cap a Girona! Després de fer una volta per la ciutat, varem poder visitar el MAC Girona el qual s’ubica en el monestir de Sant Pere de Galligants (una joia del romànic!). Ens va guiar en la visita en Ramon Buxó, coordinador del museu i que ens va explicar la història de l’edifici i l’origen de les diverses col·leccions que allà hi trobem.

Visita Ullastret
Visita a Girona
Shannon

Avui diumenge comencem la 67ª edició del Curs d’Arqueologia d’Empúries. Seguim amb les excavacions dels dos darrers anys a l’Insula 30, on es troben les temes públiques de la ciutat. Enguany es continuarà l’excavació de les tavernes. És per aquest motiu que s’ha triat com a tema monogràfic del curs “Els espais productius a la ciutat romana”.

La inauguració del curs anirà a càrrec de Xavier Llovera, director del Museu d’Arqueologia de Catalunya, i de Marta Santos, coordinadora de la seu d’Empúries. També comptarem amb la presència d’Estanislau Puig, alcalde de l’Escala, que donarà la benvinguda al municipi a tots els estudiants del curs.

Pere

Durant tres setmanes intenses, estudiants procedents de diverses universitats catalanes i de la resta de l’estat, així com de França, Itàlia i Estats Units, combinaran la pràctica arqueològica amb les sessions teòriques de les tardes. Estan programades diverses conferències entorn de la temàtica del curs. Aquest any comptem com a professors convidats amb la Dra. Elena Ruiz, directora del Teatro Romano de Cartagena; el Dr. Albert Ribera, arqueòleg del Servei d’Investigació Arqueològica Municipal  de l'Ajuntament de València, i el Dr. Josep Mª Nolla, catedràtic de la Universitat de Girona. A més, també es realitzarà un taller de prospecció a càrrec de l’empresa SOT-Prospecció Arqueològica.

Podeu consultar més informació a través de la web del Museu d'Arqueologia de Catalunya.

final curs 2012
amfiteatre d'Arles

Dissabte 21 dejuliol al matí, varem deixar Empúries per a trobar-nos amb la ciutat d’Arles. El dia va començar amb la visita al museu arqueològic on ens acollí Alain Genot, arqueòleg del Musée Départamental d’Arles Antique.

Després de presentar-nos el museu i el seu funcionament, ens va parlar de la història d’Arles servint-se de les maquetes i plànols que formen part de l’exposició permanent. Tot seguit, varem tenir la oportunitat d’entrar a les “entranyes” del museu per tal de poder visitar les diferents sales de treball: els laboratoris, la sala de restauració de mosaics, les sales de rentat de ceràmica i, també, els magatzems. D’aquesta forma ens adonarem de la riquesa de materials arqueològics procedents d’aquesta ciutat romana així com també de les dificultats per al seu emmagatzematge. Alain Genot va insistir en la importància de mantenir els magatzems en ordre i en la necessitat de rigor en la classificació de les peces. Finalment, poguérem passar una mica més de temps en les sales d’exposició i apreciar els mosaics, estàtues, sarcòfags, ceràmica... que formen part de la col·lecció del museu.

grup al Musée d'Arles

Durant la tarda, varem poder aprofitar el temps lliure per a visitar els diferents monuments antics que formen part del paisatge de la vila.

Escrit per Rebecca.

El dijous 19 de juliol ens va visitar el professor Josep Anton Remolà, conservador del Museu Nacional Arqueològic de Tarragona i docent a la Universitat Rovira i Virgili. Ens va oferir una xerrada sobre el suburbi portuari de Tarraco, que ens va permetre conèixer les primeres conclusions obtingudes després de les excavacions realitzades en aquest espai des de l’any 1994 fins el 2004.

J.A. Remolà

Segons ens va explicar, els suburbis són un bon termòmetre per a mesurar el dinamisme de les ciutats a l’antiguitat i, a diferència del que fins ara es pensava, durant el segle V dC la ciutat de Tarraco va viure una etapa important i de gran activitat comercial. Aquesta evolució dels suburbis queda reflectida en l’aparició d’estructures com fonts, locals comercials... i a través també de l’estudi dels materials amfòrics.

Escrit per Alfonso, Ada i Adrián.

Enllaços d'interès:

- La pàgina web de Josep Anton Remolà Vallverdú

- Article:"La "Font dels Lleons" (Tarragona)" dins de Aquae Sacrae. Agua y sacralidad en la Antigüedad. Girona, 2011, p181-191.

Conferència F. Pesando

El passat 17 de juliol gaudirem de la presència del professor Fabrizio Pesando, de la Università degli studi di Napoli "L'Orientale", que va impartir una conferència sota el títol “Viure a Pompeia”, amb un recorregut per l’evolució cultural en el món romà a través de l’arquitectura domèstica de les ciutats de l’entorn del Vesuvi. La xerrada es va estructurar de forma cronològica, seguint l’evolució històrica de Pompeia, des de la seva fundació fins a la seva desaparició en el 79 dC, destacant la seva època de pujança o “Edat d’Or” a partir del segle II aC i les transformacions posteriors a l’establiment de la colònia silana en la primera meitat del segle I aC.

Un dels punts de més interès d’aquesta sessió va ser la relació entre la ciutat de Pompeia i Empúries, atenent a la seva arquitectura domèstica en el moment de màxim esplendor d’ambdues ciutats. Agraïm la disposició del professor Pesando per compartir amb nosaltres els seus coneixements i transmetre de forma clara els resultats de les seves investigacions.

Han col·laborat en aquesta entrada del bloc: Juanlu, Mateo i Aroa.

Enllaços d'interès:

- Bloggin Pompeii, un blog per a aquells que estan interessats en el jaciment de Pompeia i d'altres de l'àrea de Nàpols.

Ullastret 2

Els caps de setmana del curs els aprofitem per conèixer alguns jaciments arqueològics i conjunts històrics propers. El passat dissabte al matí varem visitar la ciutat ibèrica d’Ullastret (Baix Empordà), que és també una de les seus del Museu d’Arqueologia de Catalunya. Acompanyats per la seva directora, Aurora Martin, varem recórrer les muralles i les restes de la ciutat, tot descobrint els punts més importants d’un jaciment que encara avui s’excava.

A la tarda vàrem visitar la ciutat de Girona. Vàrem començar pel MAC-Girona que té una interessant col·lecció d’arqueologia de les comarques de Girona que va des de la prehistòria fins al període medieval. El monestir de Sant Pere de Galligants es converteix en un excepcional marc per a acollir el museu. Un cop finalitzada la visita al museu varem caminar pels carrers de la ciutat de Girona i visitàrem les seves muralles, la catedral o el barri jueu.

Ullastret 1
Girona

Dijous i divendres vàrem poder fer un taller de prospecció que consistia en una sessió teòrica seguida d’una sessió pràctica el matí de divendres i, finalment, l’estudi dels resultats a la tarda. Com l’any passat, els participants en el Curs vàrem poder practicar amb les diferents tècniques de prospecció geofísica (magnètica, elèctrica i el georadar), tots ells amb unes característiques variades i que aporten uns resultats diferenciats.

La prospecció es va realitzar en el límit nord de la ciutat romana, un espai encara molt poc conegut pels arqueòlegs, i ha aportat dades importants per a les futures intervencions del jaciment. Encara que la feina va ser molt dura degut a l’estat del terreny amb una vegetació molt alta, tots varem quedar molt satisfets de l’experiència.

elèctric
magnètic

georadar

SOT Prospecció Arqueològica

Els primers dies del curs, els participants hem visitat junt amb l’equip tècnic del MAC-Empúries  els diferents espais del jaciment –la Neàpolis i la Ciutat Romana-, descobrint l’espai que serà la nostra llar les pròximes setmanes.

La tarda de dilluns vàrem poder anar pels carrers de la ciutat grega. Tot començant per les muralles de la ciutat i els edificis públics i religiosos, tots hem coincidit en destacar l’excepcionalitat del jaciment. La visita al museu monogràfic va completar i reforçar el nostre coneixement sobre la principal ciutat grega de la Península Ibèrica.

foto grup ciutat romana

De la mateixa forma, el dimarts vàrem realitzar una visita a la ciutat romana i seus edificis més importants: el fòrum, les muralles, l’amfiteatre... Gràcies a una explicació prèvia del context històric de la zona en temps dels romans, vam poder comprendre fàcilment les explicacions realitzades in situ. Aquesta visita es completarà amb una de les conferències de la pròxima semana on s’explicaran les cases romanes.

Ambdues visites ens han permés tenir una idea més extensa de la vida a Empúries en època grega i romana.

foto grup ciutat romana 2

Escrit per Gerard, Michela i Miguel

detall d'una flor d'un dels mosaics d'Empúries

Una plataforma de comunicació i de participació on compartir les experiències dels participants del Curs d'Arqueologia d'Empúries

Què és el Curs d'Arqueologia d'Empúries? >
29 30 31
detall d'una flor d'un dels mosaics d'Empúries

El Blog del Curs

Una plataforma de comunicació i de participació on compartir les experiències dels participants al curs d'arqueologia.